Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

WL Voorronde Groene zaal

dinsdag 16 november 2021

20:00 - 22:30
Locatie

Digitaal via Starleaf

Voorzitter
C.J.M. Doorenbos
Toelichting

Uitloop is mogelijk tot 23:00 uur.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Aanwezig: F. Stoop (GL), C.J. Kindt (PvdA), H.G. Roeleveld (CDA), H. Kramer (D66), F.C. Sanders (VVD). Van de POV/VLW fractie is afbericht ontvangen.
    Voorzitter: C.J.M. Doorenbos
    Griffie: L.S. Ackerman
    Portefeuillehouder: J.M. Schalkwijk
    Ambtelijke ondersteuning: P. Wisman, Concerncontroller


    De voorzitter heet alle aanwezigen welkom op deze digitale Starleaf-vergadering.


    Afgesproken wordt de aangeleverde bijdragen van de fractie POV/VLW aan de besluitenlijst toe te voegen.
    De fracties spreken dank uit aan het college en opstellers voor de heldere rapportage.
    Daarnaast bestaan zorgen over de afgenomen Algemene Reserve. College wordt op het hart gedrukt de uitgaven te beperken en het volgende college niet met achterstand te laten beginnen.


    Pfh. geeft aan de voorzichtigheid te delen, maar is niet somber gestemd. De financiële positie speelt geen rol bij het traject Bestuurlijke Toekomst, ook voor het budget van OVER worden geen overschrijdingen verwacht.
    Qua personeelstekort worden op dit moment op diverse cruciale plekkern vacatures ingevuld. Er zullen momenten van bijstelling zijn (meicirculaire wordt in de Voorjaarsnota verwerkt, de septembercirculaire in de Najaarsnota). Indien extra geld nodig is zal het college bij de raad terugkomen.


    Alle aanwezigen adviseren positief over het voorstel.
    Het onderwerp kan door ter besluitvorming naar de raad.

  2. 2

    Op de website van Alliander vindt u veel Vragen & Antwoorden over dit onderwerp:
    https://www.alliander.com/nl/kapitaalstructuur/

    Besluit

    Deelname obligatielening Alliander
    Aanwezig: K. Schoonheim (GL), C.J. Kindt (PvdA), H.G. Roeleveld (CDA), H. Kramer (D66), F.C. Sanders (VVD). Van de POV/VLW fractie is afbericht ontvangen.
    Voorzitter; C.J.M. Doorenbos
    Griffie: L.S. Ackerman
    Portefeuillehouder: J.M. Schalkwijk
    Ambtelijke ondersteuning: P. Wisman, Concerncontroller


    Fracties  spreken uit in meerderheid positief te adviseren over het voorstel en danken voor de mogelijkheid van een verduidelijkend gesprek met de heer Wisman.
    Fracties uiten zorgen over het feit dat duurzaamheidsinvesteringen niet voor iedereen haalbaar zijn.
    D66 informeert of het klopt dat het hier gaat om een obligatielening voor 60 jaar. Pfh. bevestigt dit; het gaat hierbij om een constructie waarbij na 10 jaar in aandelen wordt uitgekeerd. Het risico is hierbij nihil, er is geen druk op de schuldenlast en het weerstandsvermogen.
    Meerdere fracties spreken uit dat WL ook voor een hoger bedrag dan 100% zou mogen deelnemen. Dit zou dan gaan om maximaal 125% (Aandeelhouders kunnen ook voor een hoger dan pro rato bedrag participeren (maximaal 125%).
    Pfh. zegt toe te onderzoeken of deze deelname van 125% haalbaar is en de raad hierover te informeren.


    Alle aanwezigen adviseren positief over het voorstel.
    Het onderwerp kan door ter besluitvorming naar de raad.

  3. 3

    Besluit

    Aanwezig: K. Schoonheim (GL), C.J. Kindt (PvdA), H.G. Roeleveld (CDA), B. de Waard (D66), F.C. Sanders (VVD). Van de POV/VLW fractie is afbericht ontvangen.
    Voorzitter; C.J.M. Doorenbos
    Griffie: L.S. Ackerman
    Portefeuillehouder: R.J.G. Berkhout
    Ambtelijke ondersteuning: M. Klazema


    Alle fracties spreken uit blij te zijn met het plan om een woning extra te creëren en adviseren positief over het voorstel.
    Het ontwerp in Zaanse stijl wordt gewaardeerd.
    De heer Klazema licht toe dat eventuele schuurtjes momenteel niet in het plan zijn opgenomen; deze kunnen of vergunningsvrij van de erfgrens worden gebouwd, of er kan een aanvraag voor worden ingediend.


    Alle aanwezigen adviseren positief over het voorstel.
    Het onderwerp kan door ter besluitvorming naar de raad.

  4. 4

    (Uitloop is mogelijk tot 23:00 uur)

    Besluit

    Aanwezig: K. Schoonheim (GL), M. Klootwijk (PvdA) (later), A. Stol (CDA)(later), B. de Waard (D66), F.C. Sanders (VVD). Van de POV/VLW fractie is afbericht ontvangen, de fractie heeft wel schriftelijke vragen ingediend.
    Voorzitter: C.J.M. Doorenbos
    Griffie: L.S. Ackerman
    Portefeuillehouder: H.P.J. Halewijn
    Ambtelijke ondersteuning: A. Kik


    De portefeuillehouder licht toe dat er twee technische wijzigingen worden voorgesteld; in artikel 1 wordt verwezen naar artikel 11, dit moet zijn 12. Bij artikel 13 lijkt de tekst wat onduidelijk, hier wordt een andere formulering voorgesteld.


    De voorzitter informeert of de aanwezigen in kunnen stemmen met aanlevering van een nieuwe versie inclusief de twee voorgestelde technische wijzigingen aan de raad van 23 november volgende week. Dat is het geval.
    Pfh. zal zorgen voor aanlevering van een gecorrigeerde versie van de verordening.


    De fractie van de POV/VLW heeft schriftelijke vragen ingediend over dit onderwerp. De eerste 5 vragen worden mondeling beantwoord door de portefeuillehouder:


    1. In het voorstel staat dat jonge gezinnen gratis een tweede grijze kliko
    kunnen aanvragen. Telt dit dan als 1 lediging, of worden er dan toch 2 ledigingen in rekening gebracht?
    Antwoord: Elke aanbieding van een container is één lediging.


    2. Wanneer krijgen de inwoners van Wormerland de rekening?
    Antwoord: De vaste kosten zullen tegelijkertijd met de overige aanslagen in 2022 worden berekend, de variabele kosten (van 2022) worden later (in 2023) in rekening gebracht.


    3. In het voorstel staat dat het onwenselijk is dat bewoners vanwege een chronische ziekte of handicap door invoering van het recycle-tarief met extra kosten komen te zitten, omdat zij onvermijdelijk medisch afval produceren.
    Op welke manier moeten inwoners deze indicatie aanvragen?
    Waar/bij welk loket moeten inwoners deze indicatie aanvragen?
    Antwoord: De aanvragen gaan via (een nog in te richten) digitaal formulier. De aanvrager komt daarbij eerst in het DigiD inlogscherm. Nadat gebruikersnaam en wachtwoord zijn ingevoerd kan de aanvrager verder met het aanvraagformulier. Om voor kwijtschelding in aanmerking te komen wil de gemeente een bewijsstuk zien, het gaat hierbij om een indicatie van de huisarts, bewijs van apotheek of leverancier van de hulpmiddelen vanwege een chronische medische aandoening, of eigen verklaring.


    4. Door wie wordt dan vervolgens de vertrouwelijke medische informatie beoordeeld?
    Antwoord: De beleidsambtenaar van de gemeente beoordeelt alleen op basis van de verstrekte informatie of in redelijkheid aangetoond kan worden dat inwoner gebruik maakt van medische hulpmiddelen. De kosten zijn beperkt, het gaat wellicht maar om een beperkt aantal aanvragen.


    5. In het voorstel staat dat op basis van redelijkheid aangetoond moet worden dat een inwoner gebruik maakt van medische hulpmiddelen. Wat wordt hier nu precies mee bedoeld? Een inwoner die 1x in de 3 weken medisch afval heeft, mag deze ook een beroep doen op deze vergoeding? Oftewel: is er nagedacht over de praktische uitvoerbaarheid om te beoordelen of en waarom inwoners recht hebben op vergoeding bij het hebben van een chronische ziekte/handicap?
    Antwoord: Bedoeld wordt dat in redelijkheid wordt aangetoond dat men een medische aandoening heeft. Bij de aanvraag vragen wij een bewijsstuk. Uit dit bewijsstuk moet duidelijk blijken dat bewoner, of een van de leden in het huishouden, extra afval heeft door een chronisch medische aandoening.


    Vraag 6 en 7 zullen nu niet beantwoord worden omdat deze geen relatie hebben met het voorliggende raadsvoorstel, verwezen wordt naar eerdere verstrekte antwoorden.


    De fractie van GL is benieuwd naar de stand van zaken rond de ja/ja sticker en wacht dit met interesse af. Mw. Schoonheim meldt dat er voor sociale minima 8 ledigingen zijn opgenomen i.p.v. 9.


    De fractie van de PvdA vraagt aandacht voor terminologie (minder bedeelden vervangen door sociale minima) en voor het feit dat ouderen met een minder zware afvalzak per opening van de klep moeten betalen. Het feit dat deze doelgroep liever minder grote zakken gebruikt betekent extra kosten.


    De fractie van het CDA informeert of er relatie bestaat tussen deze discussie en de uitvoeringsregels Milieubeleid. En worden deze uitvoeringsregels volgende week in de raad ook vastgesteld?
    Pfh. zegt toe dit uit te zoeken.
    Pfh. meldt verder dat er bij de berekeningen uitgegaan is van 7 ledigingen, dit is verhoogd naar 8 om de bewoners iets meer ruimte te geven. Een aanwijzingsbesluit voor de locatie van ondergrondse containers is vrijgegeven; nu kunnen uitvoering en communicatie verder worden opgepakt.
    Bewoners van de hoogbouw zullen dan ook geïnformeerd worden.
    Pfh. licht verder toe dat pas ná vaststellen van deze Afvalstoffenverordening de bedragen in de Tarievennota kunnen worden verwerkt (gepland voor behandeling in december).


    Pfh. Halewijn zegt toe de raad eind volgend jaar (2022) een rapportage over de effecten van het nieuwe ophaalsysteem aan te zullen bieden.


    De voorzitter concludeert dat een intensieve behandeling van dit onderwerp heeft plaatsgevonden en dankt alle aanwezigen voor hun inbreng.


    Alle aanwezigen adviseren positief over het voorstel en de voorgestelde tekstwijzigingen.
    Het onderwerp kan door ter besluitvorming naar de raad.